שתף לחבר
כותרת דבר תורה: שבת - חול המועד פסח (התשע"ג)
כל השונה הלכות....
· נטלית ידים קודם טיבול ראשון - יטול ידיו בלא ברכה טרם אכילת הכרפס בשל חובת "שטיבולו במשקה". לא יברך על נטילה זו "שספק ברכות להקל". יש לדקדק בנטילה זו כשאר הנטילות וטוב אם לא ידבר מרגע הנטילה ועד לאחר אכילת הכרפס.
· "כרפס" - תיקנו חכמים לאכול כרפס הטבול במי מלח - הטעם לכך הוא שיראו הילדים בשינוי וישאלו על כך. יקח פחות מכזית כרפס, יברך "בורא פרי האדמה" ויכוון לפטור בברכה זו גם את המרור שיאכל בהמשך. אין חובת הסבה באכילת כרפס.
· "יחץ" - יקח את המצה האמצעית מבין השלוש, יבצע אותה וישמור את החלק הגדול לאפיקומן. זכר לכתוב "משארותם צרורות בשמלותם" והחלק השני ישאיר למצות אכילת מצה, ככתוב "לחם עוני". ויבצע את המצות בידו ולא בסכין כדרך העניים.
צדיקים במיתתם נקראים חיים...(ברכות)
רבי אהרון הגדול מקרלין זצ"ל (י"ט בניסן, התקל"ב 1772)
בראשית תנועת החסידות היה אדמו"ר וייסד את חסידות קרלין. היה תלמידו של המגיד ממזירטש מגדולי מפיצי תורת החסידות ותלמידו המובהק והמפורסם של הבעל שם טוב.
הרב נפטר בעודי בן 36 ועל מצבתו נכתב: "זכה וזכה את הרבים כמה וכמה פעמים ומסר את נפשו במסירות נפש על זה, לפי שכלו לזכות את הרבים והיה מוכיח לרבים בתוכחת מגולה ואהבה מסותרת לקרב את ישראל לאביהם שבשמים וליחדם בייחוד גמור"
כתביו והגהותיו בתורה ובדברי תורה הובאו ע"י נכדו רבי אהרון מקרלין בעל הספר "בית אהרון".
לשיטתו יש להתפלל בהתלהבות רבה עד לכדי צעקה של ממש.
בליל שבת קודש, ברוסיה יושב המגיד ממזירטש, תלמידו של הבעל שם טוב הקדוש, סביבו יושבים כמלאכי השרת תלמידיו: רבי לוי יצחק מברדיטשב, רבי אלימלך מליזנסק, רבי זושא מאניפולי, רבי מנחם מנדל מוויטבסק, ואחד מתלמידיו הצעירים רבי אהרון מקרלין. אותו רבי אהרון שהמגיד אמר עליו שכשהוא אומר בערב שבת בניגון מיוחד את שיר השירים נעשה רעש בפמליה של מעלה, מלאכי השרת פוסקים מלומר שירה ומתאספים גדודים גדודים להאזין ולהקשיב לקולו הענוג של רבי אהרון הגדול מקרלין. פונה איליו לרבי אהרון המגיד ואומר לו קום רבי אהרון ועשה לנו ניגון לכבוד השבת הקדושה. רבי אהרון חיבר וניגן את הניגון "יה אכסוף" אותו עד היום שרים בחסידויות ובחצרות סביב שולחן השבת. כמו כן אמר על ניגון זה שמי שישיר אותו בשבת יפעל עבורו בעולם הבא.
מילות השיר:
יָהּ אֶכְסֹף נֹעַם שַׁבָּת
הַמַּתְאֶמֶּת וּמִתְאַחֶדֶת בִּסְגֻלָּתֶךָ
מְשֹׁךְ נֹעַם יִרְאָתְךָ לְעַם מְבַקְשֵׁי רְצוֹנֶךָ
קַדְּשֵׁם בִּקְדֻשַּׁת הַשַּׁבָּת הַמִּתְאַחֶדֶת בְּתוֹרָתֶךָ
פְּתַח לָהֶם נֹעַם וְרָצוֹן לִפְתּוֹחַ שַׁעֲרֵי רְצוֹנֶךָ
הָיָה הֹוֶה שְׁמוֹר שׁוֹמְרֵי וּמְצַפִּים שַׁבַּת קָדְשֶׁךָ
כְּאַיָּל תַּעֲרֹג עַל אֲפִיקֵי מָיִם
כֵּן נַפְשָׁם תַּעֲרֹג לְקַבֵּל נֹעַם שַׁבָּת הַמִּתְאַחֶדֶת בְּשֵׁם קָדְשֶׁךָ
הַצֵּל מְאַחֲרֵי לִפְרשׁ מִן הַשַּׁבָּת
לְבִלְתִּי תִּהְיֶה סָגוּר מֵהֶם
שִׁשָּׁה יָמִים הַמְקַבְּלִים קְדֻשָּׁה מִשַּׁבַּת קָדְשֶׁךָ
וְטַהֵר לִבָּם בֶּאֱמֶת וּבֶאֱמוּנָה לְעָבְדֶּךָ
וְיִהְיוּ רַחֲמֶיךָ מִתְגּוֹלְלִים עַל מִדּוֹתֶיךָ / עַל עַם קָדְשֶׁךָ
לְהַשְׁקוֹת צְמֵאֵי חַסְדֶּךָ מִנָּהָר הַיּוֹצֵא מֵעֵדֶן
לְעַטֵּר אֶת יִשְׂרָאֵל בְּתִפְאֶרֶת הַמְפָאֲרִים אוֹתְךָ עַל יְדֵי שַׁבַּת קָדְשֶׁךָ
כָּל שִׁשָּׁה יָמִים לְהַנְחִילָם נַחֲלַת יַעֲקֹב בְּחִירֶךָ
הַשַּׁבָּת נֹעַם הַנְּשָׁמוֹת
וְהַשְּׁבִיעִי עֹנֶג הָרוּחוֹת וְעֵדֶן הַנְּפָשׁוֹת לְהִתְעַדֵּן בְּאַהֲבָתְךָ וְיִרְאָתֶךָ
שַׁבָּת קוֹדֶשׁ נַפְשִׁי חוֹלַת אַהֲבָתֶךָ
שַׁבָּת קוֹדֶשׁ נַפְשׁוֹת יִשְׂרָאֵל בְּצֵל כְּנָפֶיךָ יֶחֱסָיוּן
יִרְוְיֻן מִדֶּשֶׁן בֵּיתֶךָ
שבת שלום, וחג שמח!
קוראים תורה - www.torahreading.org.il
דברי תורה על פרשת השבוע
"קוראים תורה" - אתר לפרסום דברי תורה על פרשות השבוע. הירשמו ותתחילו לכתוב ולהגיב!
באתר - אמרות חסידיות, שיעורי תורה, הלכה יומית, חידושי תורה קצרים ועוד...
הערות/הארות/בקשות admin@torahreading.org.il
גולשים אחרים מצאו עניין גם בדברי תורה אלו:
שתף לחבר
שתף בפייסבוק
ניווט מהיר: