שתף בפייסבוק
שתף בטוויטר
שלח לחבר מאמר זה:
שמך:
אימייל שלך:
שמו של החבר:
אימייל של החבר:
X ביטול השיתוף
פורסם ע"י: קוראים תורה בתאריך: 21:50:49 - 15/01/2013  צפיות: 2486

שתף לחבר

כותרת דבר תורה: פרשת השבוע - פרשת בא (התשע"ג)


פרשת השבוע - פרשת בא (התשע

פרשת השבוע – פרשת בא (התשע"ג)

 

תקציר פרשת השבוע

פרשת בא היא הפרשה השלישית במספר בספר שמות, עיקר הפרשה עוסק בהמשך מכות מצרים. הפרשה פותחת בהתראה לפרעה על מכת הארבה, פרעה נכנס למשא ומתן עם משה ואהרון ומתעקש להחזיק בבני ישראל, הקב"ה מכה במצרים במכת הארבה. פרעה שמבין את חומרת המצב מבקש ממשה שיתפלל בעבור הפסקת הארבה. לאחר מכן מתוארת מכת החושך על מצרים. פרעה שוב מתווכח עם משה על אילו אנשים מהעם יצאו ממצרים, אך לבסוף פרעה מתעקש שוב ומגרש את משה מעל פניו. מתוארת הודעת הקב"ה טרם ביצוע המכה האחרונה, ההתראה על מכת בכורות, הקב"ה מחזק את לב פרעה כדי להרבות באותות ובמופתים.

המשך הפרשה עוסק במצוות הפסח במצרים והדם על המשקוף, חיוב מצוות הפסח לדורות, משה מבאר לישראל את אופן עשיית המצווה. מכת בכורות מכה במצרים. ישראל יוצאים ברכוש רב ממצרים. תאור מצוות קורבן הפסח, מצוות קידוש הבכורות – קדושת בכור האדם והבהמה לקב"ה – "קדש לי כל בכור פטר כל רחם בבני ישראל, בזכר ובבהמה, לי הוא".

 

"ויאמר ה' אל משה בא אל פרעה (י, א)

לא נאמר "לך אל פרעה", אלא נאמר "בא אל פרעה", משום שאין הולכים מאת השם יתברך, שכן "מלוא כל הארץ כבודו, על כן הביטוי המדויק יותר הוא "בוא" - שפירושו בוא איתי יחדו כי אני איתך.

 

"כי אני הכבדתי את ליבו" (י – יא)

"השפת אמת" אומר שה' יתברך מתפאר בכך שהוא נותן כוח לרשע לעשות נגד רצונו. הרי זהו, לדבריו פלא הבריאה וסודותיה, כך שאותם הכוחות שהקב"ה נותן לאדם בהם הוא יכול להשתמש נגד ההשגחה עצמה. סבלנות כזו תתכן רק אצל אבינו שבשמיים ואין שום שכל אנושי יכול להשיגה.

 

"למען שתי אותותי אלה בקרבו" (י – א)

על ידי יציאת מצרים זכו בני ישראל לשני אותות: אות של שבת – "כי אות הוא ביני וביניכם" ואות של תפילין – "והיה לאות על ידך". גם "בשבת" וגם "בתפילין" אמרה התורה כי יהיו אות וזיכרון ליציאת מצרים, על כן אומר ה' "למען שתי אותותי אלה בקרבו" – על ידי יציאת מצרים אתן לבני ישראל את שתי אותותי: של תפילין ושל שבת. (המאור ושמש)

 

"ויאמר משה בנערינו ובזקנינו נלך" (י – ט)

אם אדם מביא איתו את שנות נעוריו, הרי הוא יכול לילך בזקנותו. על ידי "נערינו" אפשר להיות בבחינת הולך גם ב"זקנינו" – לפי שאפשר לומר: "אשרי ילדותנו שלא ביישה זקנותנו..." (נועם אלימלך)

 

 

 

פתגם חסידי

רבי מנחם מנדל מקוצק היה אומר: חירותו של אדם גדולה מתלמוד תורה, וחייב אדם מישראל ליגע עצמו בפרשת חירותנו וביציאת מצרים – יותר מסוגיה קשה שבתלמוד.

 

קוראים תורה - www.torahreading.org.il

דברי תורה על פרשת השבוע

"קוראים תורה" - אתר לפרסום דברי תורה על פרשות השבוע. הירשמו ותתחילו לכתוב ולהגיב!

באתר - אמרות חסידיות, שיעורי תורה, הלכה יומית, חידושי תורה קצרים ועוד...

הערות/הארות/בקשות  admin@torahreading.org.il

 


גולשים אחרים מצאו עניין גם בדברי תורה אלו:

  • דבר תורה - פרשת וישלח התשע"ח

  • פרשת השבוע - תזריע (התשע"ו)

  • פרשת השבוע -צו (התשע"ו)




  • שתף לחבר

    שתף בפייסבוק

    ניווט מהיר:
    תגובות הגולשים

    יפה!

    יפה!

    פורסם ע"י: ehud בתאריך: 23:08:42 - 21/01/2013