שתף בפייסבוק
שתף בטוויטר
שלח לחבר מאמר זה:
שמך:
אימייל שלך:
שמו של החבר:
אימייל של החבר:
X ביטול השיתוף
פורסם ע"י: קוראים תורה בתאריך: 09:43:17 - 31/05/2019  צפיות:

שתף לחבר

כותרת דבר תורה: פרשת השבוע - פרשת במדבר תשע"ט


פרשת השבוע - פרשת במדבר תשע

 

לעילוי נשמת מיכאל בן יחזקאל ז"ל

דברי התורה לקוחים וערוכים מתוך ספר "מעיינה של תורה".

פרשת במדבר  היא הפרשה הראשונה בספר במדבר. עיקר נושאי הפרשה הוא מניינים של בני ישראל במדבר. הפרשה מפרטת את שמותם של נשיאי השבטים. ישנו פירוט של מִפְקָד כל מי שיצא לצבא בחלוקה לשבטים – ע"פ הקריטריונים שהוגדרו. קיימת חלוקה של שבטי ישראל לארבע מחנות הפרשה מסיימת  בפירוט מטלותיו של שבט לוי ומניינו.

"וידבר ה' אל משה במדבר סיני" (א, א,)
מדרש רבה אומר, בשלושה דברים ניתנה תורה, באש ובמים ובמדבר.
הקו האופייני של עם ישראל הוא כזה שמיום היותו לעם גילה תמיד מסירות נפש בעד תורתו ואמונתו. לאורך שנות ההיסטוריה אנו ראים שעם ישראל הלכו אל הגרדומים ואל מוקדי האש, נתנו את צוואריהם לשחיטה וקפצו לים – למעשה מסרו את נפשם בכל פעם שאומות העולם הכריחו את ישראל להמיר את דתם.
כוחות ותכונות אלו ניטעו בעם ישראל בעבור שלושה אירועים בהם:

  1. אברהם אבינו, אבי האומה נזרק לתוך כבשן האש בעבור אמונתו הטהורה שהפיץ לבני האדם – זהו מאורע של אדם אחד.
  2. המאורע השני הוא של עם שלם – בזמן קריעת ים סוף שאז קפץ עם שלם אל תוך הים הסוער ע"פ ציווי האל.
  3. המאורע השלישי מעיד על כך שהאמונה אינה רק בדברים הרגעיים אלא גם בניסיונות ארוכים כמו המסע במדבר, מדבר שומם ללא מזון וללא מים.

אנו רואים כי בעבור שלושת מאורעות אלו הנביא ירמיהו אומר "וזכרתי לך חסד נעורייך, אהבת כלולותייך לכתך אחרי במדבר בארץ לא זרועה". בעבור שלושת מאורעות אלו התורה ניתנה לעם ישראל כחוקת עולם ולדורות. והעמידה בשלושת הניסיונות הללו הים הערובה הנצחית והבטוחה ביותר לקיומו של עם ישראל. (הרה"ג מהר"ם שפירא מלובלין ז"ל)

"שאו את ראש..." (א', ב')

אומר בעל "החשבה לטובה" , בשם חידושי הרי"ם ז"ל.
ישנו דין שדבר שבמניין אפילו באלף לא בטל" – על כן לא רצה הקדוש ברוך הוא שיהיו בני ישראל בטלים חלילה בין אומות העולם, לפיכך ציווה למנות אותם ועשאם "דבר שבמניין" – שאינו בטל לעולם ברוב.

בני ישראל ירשו את הקדושה מאבותיהם אשר עבדו את ה' בכל לבבם ובכל נפשם – לכן שבמהותם פנימית היו טובין וראויים לקבל את התורה, אך הכוחות הגופניים מנעו מהם מלקבל אותה, על כן כאשר היה אפשר לכפות עליהם את התורה כפה אותה הקב"ה עליהם "הר כגיגית".

פטירת צדיקים

רבי סעדיה גאון (היה גאון, פוסק, גאון ישיבת סורא)

 

שבת שלום!

קוראים תורה - www.torahreading.org.il

דברי תורה על פרשת השבוע

"קוראים תורה" - אתר לפרסום דברי תורה על פרשות השבוע. הירשמו ותתחילו לכתוב ולהגיב!

באתר - אמרות חסידיות, שיעורי תורה, הלכה יומית, חידושי תורה קצרים ועוד...

הערות/הארות/בקשות  admin@torahreading.org.il

 


גולשים אחרים מצאו עניין גם בדברי תורה אלו:

  • פרשת האזינו (התשע"ג)

  • דבר תורה - פרשת וישלח התשע"ח

  • הצפוי והבחירה במסע החיים - מטות




  • שתף לחבר

    שתף בפייסבוק

    ניווט מהיר:
    תגובות הגולשים