שתף בפייסבוק
שתף בטוויטר
שלח לחבר מאמר זה:
שמך:
אימייל שלך:
שמו של החבר:
אימייל של החבר:
X ביטול השיתוף
פורסם ע"י: קוראים תורה בתאריך: 14:17:07 - 22/02/2019  צפיות: 104

שתף לחבר

כותרת דבר תורה: פרשת השבוע - פרשת כי תשא התשע"ט


פרשת השבוע - פרשת כי תשא התשע

אחת התהיות הגדולות היא מי הוא זה שעשה את העגל? הפסוק מציין את עשיית העגל אך לא שמו שלא עושה העגל לא מופיע. לאורך הפרשה מתנהל דו שיחה בין אהרון לבין העם כאשר התורה מקפידה בכל פעם לציין את שמו של מי שמדבר. אולם בפסוק ד כאשר מדובר על חטא העגל לא מצויין.

חלקו הראשון של פסוק ד' מתואר בלשון יחיד: "ויקח מידם ויצר אתו בחרט ויעשהו עגל מסכה..."

חלקו השני מופיע בלשון רבים "ויאמרו אלה אלוקיך ישראל אשר העלוך מארץ מצרים..."

נראה כי אי הזכרת השם המפורש של עושה העגל בא לסמל דבר מה, הדבר מכוון כמובן כמו כל אותו ואות בתורתנו הקדושה.

מדרש תנחומא אומר שבפסוקים הקודמים למרות שהפעלים מופיעים בלשון יחיד עדיין ניתן  להבין שמדובר באהרון גם אן לא היה מוזכר שם שמו, אבל בפסוק עשיית העגל לא מחייב שאהרון עשה את העגל. חז"ל אמרו שתי אפשריות לעשיית העגל.

1. כשפים של ערב רב עשו את העגל

2. מיכה עשה את העגל אותו מיכה שמוזכר בספר שופטים שהיה כהן לעבודה זרה.

רש"י טוען כמו חז"ל שהשליכו את הזהב לכור האש ובאו מכשפי ערב רב ועשוהו בכשפיהם.  למרות זאת ובניגוד לדברי חז"ל אהרון לוקח אחריות ואינו מטיל את האחריות על מישהו אחר. גם כאשר משה יורד מההר ושואל לפשר הדבר אהרון אינו מסתיר את העובדה שהיה מעורב במעשה העגל אך אינו אומר מי עשה את העגל, לכן דבר זה מתיישב עם דברי המדרש שהמכשפים של ערב רב עשוהו.

אם כן מדוע אהרון לא אמר במפורש מי עשה את העגל?

ייתכן ולא רצה לעסוק בלשון הרע וייתכן שאם היה אומר שאחרים עשהו ישמוע הדבר כאילו הוא בורח מאחריות, עם זאת הוא אומר שהוא עשה את כל הפעולות עד להתכת הזהב אך לגבי העגל עצמו הוא אומר "ויצא העגל הזה"

בהמשך התורה אומרת שהעם ביקש והכריח את אהרון לעשות את העגל "ויגוף ה' את העם על אשר עשו את העגל אשר עשה אהרון".

אהרון היה הזרוע המבצעת של העם שליח העם, על כן התורה מטילה את כל האחריות על העם. אהרון היה בבחינת אנוס. חז"ל מוסיפים ואומרים שהעם הרג את חור על כך שלא הסכים לעשות את העגל ולשתף פעולה. ולמרות זאת אהרון מסנגר על העם ולוקח אחריות.

על פי אותו העיקרון התורה עוסקת בנושא מכירת יוסף על ידי אחיו. כך שהאחים אינם מוזכרים כך שהאחים אינם מוזכרים במפורש בעת המעשה. למרות שבהתוודעוות יוסף ואחיו אמר להם יוסף "ויאמר אני יוסף אחיכם אשר מכרתם אותי מצרימה"

לסיכום נבין שזוהי דרכה של תורה לעסוק ולדבר בלשון נקיה

דבר התורה לקוחים מתוך הספר צידה לדרך מפרשות השבוע לצמח מורי.

שבת שלום

קוראים תורה - www.torahreading.org.il
דברי תורה על פרשת השבוע
"קוראים תורה" - אתר לפרסום דברי תורה על פרשות השבוע. הירשמו ותתחילו לכתוב ולהגיב!
באתר - אמרות חסידיות, שיעורי תורה, הלכה יומית, חידושי תורה קצרים ועוד...
הערות/הארות/בקשות  admin@torahreading.org.il


גולשים אחרים מצאו עניין גם בדברי תורה אלו:

  • דבר תורה - פרשת יתרו התשע"ח

  • פרשת השבוע - פרשת שמות (התשע"ג)

  • פרשת השבוע - בראשית (התשע"ז)




  • שתף לחבר

    שתף בפייסבוק

    ניווט מהיר:
    תגובות הגולשים