שתף בפייסבוק
שתף בטוויטר
שלח לחבר מאמר זה:
שמך:
אימייל שלך:
שמו של החבר:
אימייל של החבר:
X ביטול השיתוף
פורסם ע"י: קוראים תורה בתאריך: 14:26:45 - 07/08/2018  צפיות: 31

שתף לחבר

כותרת דבר תורה: דבר תורה - פרשת ראה, התשע"ח


דבר תורה - פרשת ראה, התשע

דבר תורה לפרשת ראה

כידוע ספר דברים פותח בדברי חיזוק לשמירת התורה וקיום מצוות המצוות, דברי משה בחלק הראשון של ספר דברים מתמקדים בחיזוקים חיוביים, בבחינת "עשה טוב" , ובנוסף בהמשך דברי משה רבינו הופכים לבחינת "סור מרע".  פרשת השבוע עוסקת בנושא דינו של נביא שקר, מסית ומדיח ודינה של עיר נידחת. אין ספק שדינה של עיר נידחת חמור מאוד, שכן תושביה עבדו עבודה זרה  והם נידונים למיתה ורכושם נידון לשריפה. עניין זה יוצא דופן שכן הנהרגים ע"י בית דין אין פוגעים ברכושם, מלבד עיר נידחת ומורד במלכות. כאן מובן שהתורה רומזת לנו שדרך העונש של עיר נידחת דומה למורד במלכות. מורד במלכות, רכושו מוחרם עבור המלכות ואנשי העיר הנידחת הריהם מורדים בהקב"ה ומשום כך רכושם מוחרם לשמיים, ובמקרה הזה הוא נשרף. יתר על כן, כדי להדגיש את חומרת החטא התורה מאריכה ומפרטת את העונש. "החרם אותה ואת כל אשר בה ואת בהמתה לפי חרב ואת כל שללה תקבץ אל תוך רחבה ושרפת באש את העיר ואת כל שללה כליל לה' אלוקיך והייתה תל עולם לא תבנה עוד". הארכה ופירוט העונש הם חריגים בתורה, בדרך כלל התורה אינה מאריכה בתיאור, יותר מכך, בכל מקום התורה מקצרת ולפעמים מקצרת מאוד. ובוודאי שזו דרכה לקצר בענישה ובתיאור השלילה. נ"ל שלתורה היה עניין להאריך כאן בתיאור העונש זאת מפני שביצוע העונש של עיר נידחת דורש הרבה אכזריות ומאידך עם ישראל הינו עם של רחמנים וכדי שלא נהסס בביצוע גזר הדין פירטה התורה והאריכה בעונש.

עונש זה של עיר נידחת נראה כאכזרי במיוחד, להרוג את יושבי העיר שחטאו, להרוג את הבהמות, לשרוף את הרכוש. גזר דין זה אמור להשפיע על כל העם, כולם שותפים. טבעי שיחששו שהעונש יהפוך אותם לאכזריים. באה התורה ומבטיח שמידת הרחמים של העם לא תיפגע – "ונתן לך רחמים ורחמיך", האם התורה מבטיחה כאן נס? שהעם לא יהפוך להיות אכזרי? אור החיים הקדוש אומר שאכן זו ההבטחה ומעבר לכך, האדם יהפוך אפילו רחמן יותר. נכון הדבר שאדם שהורג מן הטבע יהפוך לאכזרי יותר, אך כאשר אדם עושה את ציווי ה' הרי שהמצווה תשפיע עליו ולא המעשה עצמו.

כל מצווה שאדם עושה משפיעה על עושיה, לא תמיד זוכים לראות את ההשפעה המיידית ולעיתים לא זוכים לראות אותה בכלל אך אין כל ספק שהיא משפיעה. יש פעמים שהאדם הופך טוב יותר לדוגמה כאשר נותן צדקה, אדם העוסק בגמילות חסדים וכן הלאה, כך בכל מצווה שאנו מקיימים, יש פעמים שרואים את ההשפעה המיידית ויש פעמים שלא רואים את ההשפעה. כך גם בקיום מצווה שכולה אכזריות, מאר ומדובר כאן בקיום מצווה הרי שהמושפע ממנה באופן רוחני קרוב יותר לבוראו והופך ומדמה לבוראו הרחמן. מכאן אנו למדים שכאשר התורה מבטיחה "ונתן לך רחמים ורחמך" בעקבות מיצוי הדין עם עיר נידחת לא בהכרח שהפיצוי הוא בבחינת נס אלא התורה מבטיחה שעל כל מצווה שאדם עושה תהיה עליו השפעה חיובית גם כאשר מדובר במצווה אכזרית לכאורה.   

(נלקח ונערך מתוך ספר "צידה לדרך מפרשות השבוע")

שבת שלום

קוראים תורה - www.torahreading.org.il
דברי תורה על פרשת השבוע
"קוראים תורה" - אתר לפרסום דברי תורה על פרשות השבוע. הירשמו ותתחילו לכתוב ולהגיב!
באתר - אמרות חסידיות, שיעורי תורה, הלכה יומית, חידושי תורה קצרים ועוד...
הערות/הארות/בקשות  admin@torahreading.org.il


גולשים אחרים מצאו עניין גם בדברי תורה אלו:

  • התעוררות לחיים-פרשת ויחי

  • פרשת לך לך (התשע"ה)

  • פרשת השבוע - נח (התשע"ו)




  • שתף לחבר

    שתף בפייסבוק

    ניווט מהיר:
    תגובות הגולשים