שתף בפייסבוק
שתף בטוויטר
שלח לחבר מאמר זה:
שמך:
אימייל שלך:
שמו של החבר:
אימייל של החבר:
X ביטול השיתוף
פורסם ע"י: קוראים תורה בתאריך: 09:12:41 - 31/07/2018  צפיות: 23

שתף לחבר

כותרת דבר תורה: דבר תורה - פרשת עקב, התשע"ח


דבר תורה - פרשת עקב, התשע

דבר תורה לפרשת עקב

מה המשותף לעשרת המכות, קריעת ים סוף, ניסי המדבר ופי הארץ?

בפרשתינו משה מזכיר לעם את עונשם של דתן ואבירם וזאת במסגרת סקירה של הניסים הגדולים שנעשו לעם ישראל במצרים, במדבר ועד כה: עשר המכות, קריעת ים סוף, ניסי המדבר. אך לכאורה נדמה כמ הנס - העונש של דתן ואבירם אינו עולה בקנה אחד עם הניסים הגדולים המוזכרים יחדיו איתו. הנס בו פתחה הארץ את פיה, ביחס לנס מכות מצרים וקריעת ים סוף נראה מזערי ונקודתי. הבה וננסה לעמוד על ייחודו של נס זה. משה רבינו ממשיך בפרשה בנאומו לחזק את עם ישראל לקיום תורה ומצוות. ומדגיש שהם עצם ראו את הניסים שעשה ה' בהקשר של קיום המצוות שהרי למי שראה לכאורה אמור להיות קל יותר מאשר למי ששמע.

בשלושה מיתוך הניסים שמוזכרים בפרשה ישנו מכנה משותף:

בנס קריעת ים סוף, בניסי המדבר, ובעשרת המכות, בכולם השתתף העם, העם חווה את הניסים.כל העם היה שותף ברמה כלשהי בנס.

הניסים היו בעלי עוצמה גדולה וכאלו שנמשכו זמן רב.

בניגוד תכל הניסים הללו, נראה כי הנס הרביעי שהיווה את עונשם של דתן ואבירם יוצא דופן. לא ברור מדוע הוא נכלל תחת אותה הכותרת. הנס חל על שלוש משפחות. משפחת קורח, דתן ואבירם. כמו כן, הנס לא נמשך זמן רב כמו שאר הניסים. ( מכות מצרים נמשכו כשנה, קריעת ים סוף נמשכה לילה שלם, ניסי המדבר נמשכו ארבעים שנה)

אלא שעוצמת הנס של פי הארץ היה גדול ועוצמתי, לראיה הוא נכלל בדברים אותם הציגו חז"ל שנבראו בערב שבת בין השמשות. כמו כן, הנס עצמו על טבעי לחלוטין, האדמה בלעה בצורה "כירורגית" את החוטאים. הנס כלל את כל העם שכן כל העם צפה בו וחלקו אף הזדהה איתו. ולכן היה פחד בעם שאולי גם הם יפגעו ויענשו. לכן ניתן לומר בוודאות שהעם לקח חלק וחווה את הנס ואף היה שותף.

אנו מבחינים גם בהשגחה הפרטית שמלווה לנס הזה הרי כמו שכתבנו, הנענשים נענשו בצורה כירורגית, רק הם נענשו-על פי דבר משה.

בנוסף, פתיחת פי הארץ הוא שינוי מהותי לעומת הניסים שחלו עד לאותו הרגע. שכן עד אז הנענשים היו המצרים וישראל לא נפגעו (עשר המכות, לחם שמיים-מן, קריעת ים סוף) ז"א שעד נס זה מידת הדין פגעה רק בגויים. לכן ראתה התורה צורך להדגיש לחלקו של העם שכן נכנס לארץ ישראל שאמנם הקב"ה הפלה את עם ישראל לטובה מכורח בחירתו בו כעמו, אך אין מן הנמנע שהעם לא יענש כשצריך.

מסיבות אלו נכלל עונשם של דתן ואבירם יחד עם ניסים גדולים ועצומים, גם הוא עצום וייחודי בדרכו ומוסיף מימד נוסף ל"מעשה הגדול אשר עשה ה'".

 

(נלקח ונערך מתוך ספר "צידה לדרך מפרשות השבוע")

שבת שלום

קוראים תורה - www.torahreading.org.il
דברי תורה על פרשת השבוע
"קוראים תורה" - אתר לפרסום דברי תורה על פרשות השבוע. הירשמו ותתחילו לכתוב ולהגיב!
באתר - אמרות חסידיות, שיעורי תורה, הלכה יומית, חידושי תורה קצרים ו


גולשים אחרים מצאו עניין גם בדברי תורה אלו:

  • פרשת השבוע - פקודי (התשע"ו)

  • פרשת השבוע - וישלח (התשע"ו)

  • דבר תורה - פרשת תרומה התשע"ח




  • שתף לחבר

    שתף בפייסבוק

    ניווט מהיר:
    תגובות הגולשים