שתף בפייסבוק
שתף בטוויטר
שלח לחבר מאמר זה:
שמך:
אימייל שלך:
שמו של החבר:
אימייל של החבר:
X ביטול השיתוף
פורסם ע"י: קוראים תורה בתאריך: 22:42:09 - 08/11/2012  צפיות: 2845

שתף לחבר

כותרת דבר תורה: פרשת השבוע - חיי שרה (התשע"ג)


פרשת השבוע - חיי שרה (התשע

 

דברי תורה - פרשת חיי שרה

תקציר הפרשה
פרשת חיי שרה היא הפרשה החמישית בספר בראשית, הפרשה פותחת במות שרה אמנו, אברהם מבקש לקבור את שרה בחברון על כן רוכש בכסף מלא את מערת המכפלה מאת עפרון החיתי. המשך הפרשה עוסק בשליחותו של אליעזר למציאת זיווג לבנו של אברהם, ליצחק.  אברהם מבקש אישה לבנו יצחק אך ורק מבני משפחתו אשר גרים בארם נהריים ולא מבנות כנען המקומיות. אליעזר מגיע לבאר המרכזית, ומתפלל לבורא עולם שיסייע לו במציאת הזיווג הנכון לאדונו, ליצחק. בסיום תפילתו יוצאת אל הבאר נערה, רבקה אשר מבצעת פעולות אשר גורמות לאליעזר להבין כי היא האחת, היא האישה המיועדת לאדונו, ליצחק. רבקה משקה אותו ואת הגמלים. אליעזר מעניק לה מתנות ותכשיטים והולך עמה לבית הוריה. לאחר דין ודברים עם הורי רבקה, אליעזר חוזר עם רבקה לבית אדונו, לארץ כנען. יצחק ורבקה נישאים.
אברהם לקראת סוף ימיו נושא אשה נוספת (קטורה) וממנה נולדים לו שישה ילדים.
אברהם נפטר כשהוא בן 175 שנה וניקבר במערת המכפלה.
הפרשת חותמת בתולדות חייו וצאצאיו של ישמעאל בן אברהם ומקום מגוריו.

"מאה שנה ועשרים שנה ושבע שנים" (כג' – א')

כידוע לזקנה יש יתרונות וחסרונות רבים, כגון: יישוב הדעת, קרירות תאוות העולם וכו'. מאידך ישנן מעלות ויתרונות גם לנעורים, כגון: התלהבות ומרץ, זריזות וכו'...
כאן באה התורה להעיד על אישיותה של שרה אימנו, על אופייה המיוחד שבה תמיד היו שני המעלות גם יחד, גם מעלות הזקנה וגם מעלות הנעורים. בהיותה בת עשרים, כבר הייתה מחוננת במעלותיה, בהיותה בת מאה עדיין היו בה מעלות של בת עשרים וכיוצא בזה.

"ויבא אברהם לספד לשרה" (כג' – ב')
מהיכן בא? – מהר המוריה. כאשר הספיד אברהם את שרה וביקש לספר ולשבח את מעלותיה, ציין את מעשה עקדת יצחק, על הר המוריה. הרי אם שחינכה את בנה למסור עצמו, גופו ובשרו למען הציווי האלוקי הרי זה מאיר לנו את מעלותיה של שרה אימנו באור מופלא.
וזהו המדרש שכותב: "מהיכן בא" – מאיזו נקודה אברהם מגיע להספיד את שרה?, על איזו פעולה התעכב?, ומה ייחד אותה כל כך?, הרי הוא המאורע שארע על הר המוריה.

יקראו לרבקה ויאמרו אליה התלכי עם האיש הזה ותאמר אלך". ננסה להבין, הלא כבר קודם הסכימו על הדבר כמו  שנאמר "מה' יצא הדבר, לא נוכל דבר אליך" ועתה שוב שואלים "התלכי..".
רש"י במקום אומר: מכאן למדים שאין משיאין אישה שלא מדעתה.

עוד רש"י אומר על הפסוק כד', "ויאמר אחיה ואמה...", והיכן בתואל אביה? בא מלאך והמיתו. והמלאך הוא המלאך גבריאל, מלאך הגבורה.
ודבר זה נרמז כמה וכמה פעמים בתורה ובפרשה. "האיש", "והאיש", ויבא אל האיש".  ובש"ס במסכת ברכות נאמר: אין איש אלא גבריאל. על כן, כשמת בתואל באופן פתאומי הבין לבן כי אליעזר לא בא לבד וכי נמצא ביניהם הבא עם אליעזר, הלא הוא המלאך גבריאל הממונה על הדינים. על כן שאלו את רבקה "התלכי עם האיש...", התלכי עם המלאך הממונה על הדינים שהמית את אביך. ובאמת מצאנו ברבקה שאמנם הייתה בת שלוש שנים אך בדרך נס השתמשה במידת הגבורה כאשר השקתה את גמליו של אליעזר עבד אברהם והשקתה את אנשיו שבאו עימו שלא בדרך הטבע. וזאת עשתה ע"י שהשתמשה בסוד ראשי תיבות "אתה גיבור לעולם אדוני". וזה מרומז בפסוק "גם לגמלך אשאב"(ראשי תיבות), מכאן שלא פחדה והסכימה ללכת.(ע"פ המאור ושמש)

"...ויבא אברהם לספוד לשרה ולבכותה" (כג', ב')

אם נשים לב, נראה שהאות "כ" שבמלה "לבכותה" היא קטנה בגודלה לעומת שאר האותיות, כך גם הדבר מופיע מן הסתם בספר התורה, אם כן, מהי הסיבה לכך?
רבי יעקב בן אשר זכרונו לברכה – בפירושו "בעל הטורים" אומר על הפסוק הנ"ל: כי טבע האדם כאשר נפטר לו קרוב או חבר בגיל צעיר מאוד הוא לבכות בכי מר על פטירות של אותו המכר או קרוב המשפחה. אך אם האדם הנפטר הוא מבוגר בגילו לא היה בוכה עליו באותה המידה אלא בוכה במידה מועטה.
שרה אימנו אשת אברהם הייתה בת 127 בזמן פטירתה. אם כן היא נפטרה בגיל יחסית מבוגר, ולכן אברהם אבינו בכה על אישתו מעט ולא הרבה ועל כן גודל האות "כ" הוא קטן, כדי ללמד שאברהם בכה מעט ולא הרבה.
תשובה נוספת ניתן לומר: כי אברהם אבינו היה הרי הראשון שהפיץ את האמונה באל אחד בכל העולם, הוא פעל סביבו בקדחתנות על מנת לשכנע את הציבור כי אין להאמין בפסלים ואלילים וישנו בורא אחד לעולם והוא הקב"ה. וכשמתה עליו שרה הוא רצה ללמד את האנשים כלל נוסף באמונה בבורא עולם , כי ע"פ האמונה העולם הזה הוא פרוזדור לעולם הבא וזו לא היא התחנה האחרונה כאן בכדוה"א לאדם, יש את העולם הבא.
לעומת זאת ע"פ האמונה של שאר האומות לא היה המשך לעולם הזה וברגע שהאדם נפטר נפרדים ממנו לנצח. ובגלל זה היהודים בוכים על המת מעט כי הם יודעים כי מחכה לו עולם הבא ובעזרת ה' גן עדן.
את כלל זה רצה אברהם אבינו להחדיר לסובבים אותו, כי הוא יודע שפגוש באישתו בעולם הבא.

יהיו הדברים לעילוי נשמתו של רבי שמעון בן עזיזה זצ"ל.

שבת שלום!

 

קוראים תורה - www.torahreading.org.il

דברי תורה על פרשת השבוע

"קוראים תורה" - אתר לפרסום דברי תורה על פרשות השבוע. הירשמו ותתחילו לכתוב ולהגיב!

באתר - אמרות חסידיות, שיעורי תורה, הלכה יומית, חידושי תורה קצרים ועוד...

הערות/הארות/בקשות  admin@torahreading.org.il

 


גולשים אחרים מצאו עניין גם בדברי תורה אלו:

  • לבטל את האגו

  • פרשת השבוע - מטות-מסעי

  • פרשת השבוע-אחרי מות-קדושים (התשע"ג)




  • שתף לחבר

    שתף בפייסבוק

    ניווט מהיר:
    תגובות הגולשים

    יישר כח

    חזק וברוך!!

    פורסם ע"י: ehud בתאריך: 23:14:35 - 21/01/2013