שתף בפייסבוק
שתף בטוויטר
שלח לחבר מאמר זה:
שמך:
אימייל שלך:
שמו של החבר:
אימייל של החבר:
X ביטול השיתוף
פורסם ע"י: קוראים תורה בתאריך: 14:14:15 - 30/09/2012  צפיות: 1816

שתף לחבר

כותרת דבר תורה: פרשת השבוע - פרשת האזינו


פרשת השבוע - פרשת האזינו

 

דברי תורה – פרשת האזינו

פרשת השבוע – פרשת האזינו, היא הפרשה העשירית בספר דברים. בשנה זו הפרשה נקראת בשבת שבין יום הכיפורים לחג הסוכות. רובה של הפרשה עוסק בשירת האזינו היא העדות לעם ישראל את קורותיו במרוצת הדורות עד לגאולה. בסיום, הפרשה עוסקת במותו של אבי האומה משה רבנו.
משה מגייס איליו את השמיים ואת הארץ שיהיו כעדים על דבריו לעם. משה מתאר את העתיד שיבוא על העם, על כך שהעם יחטא ויעבור על מצוות ה'. משה מזהיר את העם מפני העונש הצפוי להם בעודם יעשו כן.
הקב"ה פונה למשה ואומר לו לעלות אל הר נבו ולצפות משם על הארץ המובטחת טרם מותו.

"יערוף כמטר לקחי..." (לב',ב')
דברי התורה הקדושים, כגשם הם. כשם שהגשם בשעה שיורד על האדמה ומשקה את הצמחים אין מבחינים בהשפעתו תכף ומייד, ורק לאחר זמן מה שהשמש זורחת על האדמה אזי רואים את התוצאות של הגשם. כך גם דברי תורה, למרות שלעיתים אין בשמיעה הראשונית השפעת מרובה אך סופם לעשות את פעולתם. (הרבי בונם מפשיסחה).

אמר רבי ישראל מסלנט ז"ל: באמת רחוק ליבו של אדם מפיו כמרחק שמיים וארץ אולם בכל זאת עינינו רואות את הגשם שיורד מהשמיים לארץ ומצמיח צמחים.

"תזל כטל אמרתי" (לב',ב')
רש"י אומר – כטל שהכל שמחים בו לפי שהמטר יש עצבים בו. תוכחות הנאמרות בחומרה ובסערה  הן – "מטר": "משאכם, טרחכם, ריבכם" ואילו דברי תוכחה הנאמרים בנחת ובנועם נקראים "טל": וב, לב".
לעיתים ראוי להוכיח אדם בלשון חמורה ולעיתים בלשון רכה ומתונה. לרוב כשמטיפים לציבור עושים זאת בלשון חמורה, וכשמטיפים לפרט מטיפים בלשון רכה. לכן התורה ממשיכה ואומרת "כשעירים עלי דשא" – דשא הוא שם כולל ללכל הצמחים (רש"י). "וכרביבים עלי עשב" (עשב ע"פ רש"י הוא סוג יחיד).
"כי שם ה' אקרא הבו גודל לאלוהינו" (לב',ג')
הבעש"ט היה אומר כשבאים לא עלינו ייסורים על האדם יתבונן האדם ויחשוב בליבו שייסורים אלו הם רק נסיונות, כמו אב המנסה את בנו ומסתתר עד שהבן צועק "אבא"! אז הוא מגלה עצמו. כך גם הנסיונות שמציב בפנינו הקב"ה הם רק הסתרת פנים. ואם לאדם תהיה הדעת לצעוק לאביו שבשמיים "אבא"! מייד יתעוררו עליו רחמי שמיים.
האורח חיים הקדוש היה אומר: לכשאבין לצעוק לה' יתברך ולא לבקש תרופות אחרות לצרותי אזי יהיה "הבו גודל לאלוקינו" – מידת הדין "אלוהים" – תהפך למידת החסד - "גדולה" ומיד יסתיימו הצרות.

"בינו שנות דור ודור" (לב',ז')
בכל דור ודור יורדת ובאה מן השמיים הבנה והשגה חדשה לתורה שהיא מותאמת לכל דור ודור. צדיקי האמת של הדור מבינים בתורה בדיוק כפי שנדרש לצורך לימוד הדור בהתאם.

"צור ילדך תשי ותשכח אל מחללך" (לב', יח')
הקב"ה ברא את האדם על אף התנגדותם של מלאכי השרת שאמרו "מה אנוש כי תזכרנו" – כי הקב"ה קיווה שהאדם ילך בדרך הטוב וישמור את מצוותיו. וזה פרושו – שאם חוטאים ישראל – הרי מתרופף טעם בריאתו של האדם. צור ילדתך תשי – מחליש אתה את טעם בריאתך (האורח חיים).

שנזכה לברכות הכתובות בתורה, אמן!

 

קוראים תורה - www.torahreading.org.il

דברי תורה על פרשת השבוע

"קוראים תורה" - אתר לפרסום דברי תורה על פרשות השבוע. הירשמו ותתחילו לכתוב ולהגיב!

באתר - אמרות חסידיות, שיעורי תורה, הלכה יומית, חידושי תורה קצרים ועוד...

הערות/הארות/בקשות  admin@torahreading.org.il

 


גולשים אחרים מצאו עניין גם בדברי תורה אלו:

  • פרשת השבוע - בלק (התשע"ז)

  • סדר לכל השנה-ניצבים

  • פרשת השבוע - בהר (התשע"ה)




  • שתף לחבר

    שתף בפייסבוק

    ניווט מהיר:
    תגובות הגולשים