שתף בפייסבוק
שתף בטוויטר
שלח לחבר מאמר זה:
שמך:
אימייל שלך:
שמו של החבר:
אימייל של החבר:
X ביטול השיתוף
פורסם ע"י: קוראים תורה בתאריך: 07:07:14 - 29/03/2016  צפיות: 1077

שתף לחבר

כותרת דבר תורה: פרשת השבוע - שמיני (התשע"ו)


פרשת השבוע - שמיני (התשע

פרשה השבוע – פרשת שמיני

יהיו דברי תורה אלו לעילוי נשמתה של שרה בת חנה ז"ל
יהיו דברי תורה אלו לעילוי נשמתה של רחל בת ורדה ז"ל

"קרב אל המזבח..." (ט',ז')
בתורת כוהנים אמרו, שהיה אהרון בוש לעבוד את עבודת הקודש, על זה אמר לו משה רבנו: "מפני מה אתה בוש?" את זה פירש האר"י הקדוש: אמר משה לאהרון – הרי לשם כך נבחרת, משום שאתה בוש, מפני שמידת הענווה ומידת הבושה הן חלק בלתי נפרד ממך – לכן נבחרת.

"דרש דרש משה..." (י', ט"ז)
חז"ל אמרו כי "דרש" ראשון מופיע בסוף השורה, ואילו ה"דרש" השני מופיע בתחילת השורה שלאחר מכן. על זה אמר האביר יעקב – רבי יעקב אביחצירא זצ"ל בעל "פיתוחי חותם", לומר לך שהמקיים את התורה מעוני סופו לקיימה מעושר, ז"א שאדם שיתחיל לדרוש וללמוד בתורה כשהוא נמצא "בסוף השורה", עם הזמן יעלה מעלה מעלה ויגיע ל"תחילת השורה". עוד, "דרש" ראשון – נכתב בחולם, לשון ראש, ראשון. "דרש" שני, נכתב בפתח, לשון רש ועני. מכאן למדים שאין דברי התורה מתקיימים אלא במי שהוא בבחינת רש- שדעתו רשה ושפלה, לכן מי ששם עצמו "בסוף השורה" יהיה ראש גדול בתורה, אבל אחד ששם עצמו בראש השורה, הלא הוא בעל גסות רוח, יהיה ח"ו עני בתורה. (ליקוטי אהרון, לרבי אהרון אזרד ז"ל)

כוחה של צדקה לכפרת עוונות
באחת הפעמים בהם הזדמן רבי לוי יצחק מברדיצ'ב זצ"ל לסעודת מצווה הבחין באחד מעשירי הקהילה שנחשב לקמצן גדול אשר קופץ את ידו לכל מעשה חסד וצדקה. ניגש איליו רבי לוי יצחק והחל להוכיח אותו על טעותו, על כך שמונע מעצמו את מצוות הצדקה שמסוגלת רבות בכפרת חטאים ועוונות. אותו גביר אמר בהתנשאות לרבי לוי יצחק "לי יש דרך זולה יותר לכפר על העוונות והעל החטאים שלי, אני מתמיד בתפילה שלוש פעמים ביום, כמאמר רבותינו "ונשלמה פרים שפתינו" – שתפילה נקבעה במקום קרבנות בימינו.

שמירת העיניים
רבי יהושע מבלז התמסר בכל כולו ללימוד נכדו רבי אהרון מבלז שהתייתם מאימו כשהיה תינוק כבן שלוש שנים, כך שאת רוב שנותיו כילד ביתה במחיצת סבו הקדוש. והסב מנגד כיבדו בכל טוב והתייחס איליו כאחד הגדולים ובשבתות וימים טובים כיבדו כאחד מגדולי ונכבדי העדה. באחת הפעמים כשהסבו הסבא רבי יהושע ונכדיו, אמר להם הצדיק, שבענייני שמירת העיניים ובענייני אכילה ראוי לכולכם ללמוד מאהרל'ה שלנו. ואכן החל משחר ילדותו היה רבי אהרון מבלז אוכל בצמצום רב ותמיד עיניו היו עצומות למחצה ומביטות כלפי מטה – באחת הפעמים כשנשאל על כך אמר שמעולם לא ראה עוף פורח באוויר כי לא הגביה את עיניו למעלה מראשו.

ללא עזרת סוסים בקיום מצווה
הגאון רבי ייבי מאוסראה זצ"ל עשה את דרכו אל עבר באר המים על מנת לקיים את מצוות שאיבת מים שלנו לצורך אפיית מצות כמצוות חג הפסח. הצדיק היה רכוב על עגלה נאה הרתומה לסוסים אבירים. בדרכו הבחין בגאון בעל ה"מאיר נתיבים", צועד בצידי הדרך אל עבר אותה הבאר שהרי גם הוא רצה לקיים את אותה המצווה. עצר רבי ייבי את העגלה והזמין אתו להצטרף איליו סרב הצדיק לעלות לעגלה באומרו "מצווה יקרה כזו שמזדמנת לי אחת לשנה, חפץ אני לקיימה בכל רמ"ח איברי ושס"ה גידיי, ובטח שלא ארצה לחלוק במצווה זו עם סוסיך.

שבת שלום!

קוראים תורה - www.torahreading.org.il
דברי תורה על פרשת השבוע
"קוראים תורה" - אתר לפרסום דברי תורה על פרשות השבוע. הירשמו ותתחילו לכתוב ולהגיב!
באתר - אמרות חסידיות, שיעורי תורה, הלכה יומית, חידושי תורה קצרים ועוד...
הערות/הארות/בקשות  admin@torahreading.org.il


גולשים אחרים מצאו עניין גם בדברי תורה אלו:

  • פרשת האזינו (התשע"ג)

  • המלחמה: רוחנית. כלי הנשק: דיבור-בלק

  • דבר תורה - פרשת ואתחנן, התשע"ח




  • שתף לחבר

    שתף בפייסבוק

    ניווט מהיר:
    תגובות הגולשים