שתף בפייסבוק
שתף בטוויטר
שלח לחבר מאמר זה:
שמך:
אימייל שלך:
שמו של החבר:
אימייל של החבר:
X ביטול השיתוף
פורסם ע"י: shani בתאריך: 12:40:26 - 27/01/2015  צפיות: 2192

שתף לחבר

כותרת דבר תורה: פרשת בשלח


פרשת בשלח

פרשת בשלח – שבת שירה

הפרשה הרביעית בספר שמות, פרשת בשלח, מתארת בתחילתה את הליך יציאתם של בני ישראל מארץ מצרים. יוסף ציווה שיקחו את עצמותיו לארץ ישראל, ומשה רבנו מקיים את צוואתו. בני ישראל נושאים את ארון יוסף עד לעיר שכם שם קוברים אותו. אך בדרכם לארץ ישראל, פרעה מחליט להוציא את הצבא על מנת לתפוס את בני ישראל – עבדיו. בתום המרדף פרעה לוכד את בני ישראל כאשר רק הים לפניהם. הקב"ה מורה לבני ישראל להיכנס אל תוך הים אך בני ישראל חששו מאד. משה רבנו התפלל לה' שאמר לו שיבקע את הים בעזרת המטה. הים נבקע, בני ישראל עברו ביבשה בתוך הים. מצרים נכנסו אחרי בני ישראל גם הם אל תוך הים אך ה' עשה שוב נס וסכג עליהם את מי הים. משה ומרים הובילו את גברים ואת הנשים בשירה והלל לה'. בני ישראל אספו את הכסף והזהב שהותירו אחריהם מצרים במשך יום שלם. לאחר מכן המשיכו במסעם לעבר הר סיני כאשר עמוד הענן מוביל אותם בדרכם. חודש לאחר צאתם ממצרים הם הגיעו למדבר סין שם נגמרו להם המצות. לאחר יום זה ה' המטיר על בני ישראל מן מהשמים אותו הם ליקטו בבוקר. אותו לחם – מן לא ירד ביום השבת, אך ביום שישי ירדה כמות כפולה של מן שיספיק גם ליום שבת.  לאחר מכן הם המשיכו לרפידים שם נוצרה בעיה חדש, הסתיימו המים. בני ישראל לא מאמינים שה' ידאג להם למים למרות שהוא דואג להם למן והם התלוננו. משה הכה בסלע – ובאופן פלאי יצאו ממנו מים. העם שתה והשקה את הבהמות. אותה באר – סלע, ליוותה את עם ישראל במשך כל מסעיהם במדבר. הפרשה מסתיימת במתקפת עמלק את עם ישראל.

 

"והנה מצרים נוסע אחריהם..." (יד-י)

רש"י במקום אומר, "בלב אחד כאיש אחד". על זה אומר בעל האבני נזר מסוכטשוב ז"ל, ואילו אצל בני ישראל רש"י אמר על הפסוק "ויחן שם ישראל" – פרשת יתרו, נאמר להפך: "כאיש אחד, בלב אחד". זאת משום שבעצם בני ישראל הם איש אחד – עוד משורשם וחסר שיהיה להם גם רצון אחד ולב אחד. לעומת זאת, אומות העולם הן מפוצלות מטבען, ולכן רק לב אחד ורצון אחד להשיג דבר מסוים עשוי לעשותן כאיש אחד.

 

"ה' ילחם לכם....ואתם תחרישון"

לאותם שלושה חברים הייתה בעיה דומה, שלושתם לא זכו להיפקד בזרע של קיימא זה תקופה ארוכה. אחד ממקורביו של הרב הקדוש, רבי משה יהושע מויזניץ זצ"ל ייעץ להם לקבל על עצם לא לדבר מתחילת התפילה ועד לסופה ולאחר כחודש בו ינהגו כך, יואיל להיכנס איתם אל הקודש, אל הרב. כיידוע הרבי מויזניץ העריך מאוד את אלו שעושים כך. אותם שלושה חברים אכן קיבלו על עצמם לא לשוחח בזמן התפילה. ועשו כך במשך חודש ימים. בליווי של מקורבו של הרב עמדו על מפתן דלתו של הרבי, אותם שלושה חברים אחוזי אימה ורעד. תחילה נכנס מקורבו של הרב והסביר לו על הבעיה ועל מה שגזרו על עצמם. הרב אמר לו...והלא כתוב "...ואתם תחרישון", ה' יעשה בשבילם הכל רק "תחרישון", ובעז"ה אותם שלושה חברים נפקדו לאחר שנה בזרע של קיימא.

רבי משה יהושע  הגר מויזניץ זצ"ל, נולד בי"ג בסיון תרע"ו לאביו בעל ה"אמרי חיים" בחבל טרנסילבניה (כיום רומניה). בצעירותו למד בישיבת דודו בעל "הדמשק אליעזר" וכבר בהיותו בחר עמד כממלא מקומו של אביו על כס הרבנות.  עם פלישת הנאצים ימ"ח להונגריה ברח עם אשתו ובתו לגרוסוורדיין. כשאבו נפטר בשנת תשל"ב, מילא את מקומו באופן רשמי. היה עבד ה' אמיתי בכל רמ"ח איבריו. לאחר שעלה לארץ באוניית מעפילים התיישב בירושלים והתחבר לחסידי הרב הקדוש אהרון ראטה – שומרי אמונים. ידוע היה כבעל הנהגות מיוחדות בקדושה ויסד את תקנת לימוד יומי בספר "חובת הלבבות" – חשבון נפש. עלה למרומים בכ"א באדר תשע"ב ונטמן בחלקת קדושים לבית אדמורי ויזניץ בחלקת הקבר שבבית הקברות שומרי שבת שבבני-ברק.

זכותו תגן עלינו אמן!

 

קוראים תורה - www.torahreading.org.il

דברי תורה על פרשת השבוע

"קוראים תורה" - אתר לפרסום דברי תורה על פרשות השבוע. הירשמו ותתחילו לכתוב ולהגיב!

באתר - אמרות חסידיות, שיעורי תורה, הלכה יומית, חידושי תורה קצרים ועוד...

הערות/הארות/בקשות  admin@torahreading.org.il


גולשים אחרים מצאו עניין גם בדברי תורה אלו:

  • פרשת השבוע - פרשת שמות תש"פ

  • פרשת השבוע - בהר (התשע"ה)

  • פרשת שמות (התשע"ה)




  • שתף לחבר

    שתף בפייסבוק

    ניווט מהיר:
    תגובות הגולשים