שתף בפייסבוק
שתף בטוויטר
שלח לחבר מאמר זה:
שמך:
אימייל שלך:
שמו של החבר:
אימייל של החבר:
X ביטול השיתוף
פורסם ע"י: קוראים תורה בתאריך: 20:33:37 - 22/10/2014  צפיות: 1218

שתף לחבר

כותרת דבר תורה: פרשת נח (התשע"ה)


פרשת נח (התשע

פרשת נח

דברי תורה אלו יהיו לעילוי נשמתו של רמי בן חנה הי"ד

בדורו של נח, דור המבול, היה נח יוצא דופן באמונתו לבורא עולם ולמסורת המוסרית אותה הוריש האדם הראשון לכלל האנושות. על כן, היה כבחירה הטבעית לבורא עולם להיות הזרע החדש ממנו יבנה העולם בצורה טובה יותר ומוסרית יותר.

 

"וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים לְנֹחַ, קֵץ כָּל-בָּשָׂר בָּא לְפָנַי..." (פרק ו' פסוק יג)

יש הרואים את מעשה המבול אותו הביא בורא עולם על העולם כמעשה שמצביע על חרטה על כך שברא את העולם. הקב"ה כביכול מודה על הטעויות שעשה חס ושלום, בדרך בה ברא את עולמו ולכן החליט לבנות את הכל מחדש. אך למעשה אם נתבונן היטב במעשה כולו נבין שהעולם שלפני המבול והעולם שלאחריו הם למעשה שני שלבים מתוך השלם, שני שלבים שהכרחיים בהתפתחות התקינה של העולם כולו. בדיוק כמו מעשה הבריאה שבו ישנו עולם של לפני המבול וישנו עולם של אחרי, כך גם אצל האדם הפרטי – יש את העולם של לפני המבול וזה שלאחריו.

טרם המבול העולם התנהל בצורה בה בני האדם חיו חיים ארוכים, במהלך חיים אלו היו צריכים בני האדם לשמור על אורח חיים מוסרי המושתת על אמות מידה טובות. אך מטבעו של האדם...נכשל בכך ובחר ברע במקום בטוב וכך אותה תוחלת חיים ארוכה שהייתה לבני האדם קודם לכן שהייתה מלאה בטוב הפכה להם לרועץ וכעת יש להם "יותר זמן" לחטוא וכך הרוע הלך והעמיק בנפשות בני האדם בחלוף שנות חייהם.

הקב"ה הביא את המבול על העולם על מנת לרכך אותו, בדרך זו האדם למד על המושג תשובה – שהיה זר לו. האדם למד שאפשר להותיר את הכישלונות ואת העבר המפוקפק מאחור ולהתקדם הלאה, קדימה, אל עבר עתיד טוב ומוסרי יותר.

בחלוף מי המבול, לאחר ארבעים יום וארבעים לילה ואט אט לאחר שנח יצא מן התיבה הוא לא מצא הרס וחורבן, אלא מצא עולם חדש ונקי, נקי ומשוחרר משלשלאות העבר, נח נתקל במציאות חדשה ומלאה בהבטחה לעתיד טוב יותר.

כך גם האדם שבחייו עושה שגיאות, נזכר בחלומות ילדות שגוועו אל מול המציאות חסרת הפשרות, רגעים מהעבר שהותירו טעם מר בפה – אז גם הכי קל לאבד תקווה וליפול למרה שחורה. כאן ניתן ללמוד מסיפורו של נח והמבול שמזכיר לנו שלעולם לא מאוחר מידי, הקב"ה מוכן לקבל אותנו בכל זמן ובכל מצב ומאפשר לנו להתחיל מחדש ואז נגלה שכל המשברים שפקדו אותנו משמים כקרש קפיצה לחיים ועתיד טובים יותר.

מעובד על פי שיחות הרבי הרבי מליובאוויטש – ליקוטי שיחות כ, עמוד 285-287.

 

"...כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ חָמָס, מִפְּנֵיהֶם" (פרק ו' פסוק יג)

רש"י במקום אומר – לא נחתם דינם אלא על הגזל. אך קודם לכן אמר שעיקר חטאם היה בערווה וזנות ומדוע לא נחתם דינם על חטאים אלו ודווקא על הגזל?

ברם אמרו חכמינו: "אין בעל הרחמים נוגע בנפשות תחילה" (ויקרא רבא) – כלומר, תחילה מענישים לאדם ברכושו ובממונו ורק לאחר מכן מענישים אותו בגופו ונפשו הוא.

אם כן, לכאורה קשה הדבר, מדוע התחיל עונשו של דור המבול מיד ב"אמחה את האדם"?

אך באמת הדבר הוא שאין ממונו של האדם יכול להציל את בעליו, אלא רק כאשר הממון נרכש בדרכים של אמת, דרכים כשרות ומהוגנות – אז הממון אכן עוזר ומציל נפשו של האדם, אך אם מקורו של ממונו של האדם הוא מהעושק והגזל אז וודאי שאין בכוחו להציל את "בעליו" מעונש.

מכאן יוצא שלולא חטאו דור המבול בגזל, לא היו נידונים תחילה לכליה, אלא שהיו נענשים תחילה בממונם – "שאין בעל הרחמים נוגע בנפשות תחילה" – אך מכיוון שממונם היה גזול גזר דינם הקב"ה- "הנני משחיתם את הארץ". (מלא עומר)

 


קוראים תורה www.torahreading.org.il

דברי תורה על פרשת השבוע

"קוראים תורה" - אתר לפרסום דברי תורה על פרשות השבוע. הירשמו והתחילו לכתוב ולהגיב!

באתר - אמרות חסידיות, שיעורי תורה, הלכה יומית, חידושי תורה קצרים ועוד...

הערות/הארות/בקשות  admin@torahreading.org.il

 


גולשים אחרים מצאו עניין גם בדברי תורה אלו:

  • פרשת השבוע - שמיני (התשע"ז)

  • פרשת השבוע - נח (התשע"ז)

  • פרשת השבוע - ראה (התשע"ג)




  • שתף לחבר

    שתף בפייסבוק

    ניווט מהיר:
    תגובות הגולשים